Toimitusjohtajan markkinointiongelmat: Osa 2
Kun markkinointi on pelkkä myynnin apukäsi.
Markkinoinnin ja myynnin tulisi olla saumattomasti kiinni toisissaan. Jos näin ei ole, asia tulee korjata heti.
Kuitenkin, jos yrityksessä nähdään markkinointi pelkkänä myynnin apukätenä, on todennäköistä, ettei markkinointia hyödynnetä yrityksessä oikealla tavalla tai riittävästi. Mitä markkinoinnin sitten tulisi olla sen lisäksi, että se tukee myyntiä?
- Asiakasymmärryksen ensisijainen omistaja
- Tuotteiden tai palvelun kysynnän kasvattaja
- Pitkän aikavälin kasvun rakentaja
- Brändiä tai brändejä strategisesti rakentava taho
Jos markkinoinnin ainoa rooli yrityksessä on tukea myyntiä, on todennäköistä, että edellä mainitut asiat ovat yrityksessä huonolla tolalla. En väitä, etteikö markkinoinnin tulisi tukea myyntiä, mutta jos markkinoinnin rooli jää vain tähän, paljon potentiaalia olisi markkinoinnista ulosmitattavissa.
Tämä asia, kuten ensimmäinenkin toimitusjohtajan markkinointiongelma, liittyy toki olennaisesti markkinoinnin rooliin yrityksessä, sekä markkinoinnin kompetensseihin. Kun markkinoinnin rooli on olla pelkkä myynnin apukäsi, on todennäköistä, ettei yksikään laajemmin markkinointia ymmärtävä henkilö jää pitkäksi aikaa yritykseen töihin.
Tai jos markkinointi on täysin alistettu myynnille, on vaikea olettaa, että markkinoinnin rooli yrityksessä kasvaisi niihin mittoihin, mitä se parhaimmillaan voisi olla.
Jos siis yrityksessäsi markkinointi on pelkkä myynnin apukäsi, toimitusjohtajalla on käsissään ongelma, joka on todennäköisesti kasvun este. Markkinoinnin fokus on hyvin todennäköisesti lyhyessä aikavälissä ja taktisissa markkinoinnin toimenpiteissä. Parhaassa tapauksessa yrityksessä on hyvin kiinteästi myynnin kanssa tekemisissä olevia markkinoijia, joita johdetaan vahvasti myynnin tavoiteasetannalla.
Tämän lisäksi yrityksessä tulisi olla markkinoijia, jotka varmistavat yrityksen pitkän aikavälin kasvun, asiakasymmärryksen tuomisen osaksi tuote/palvelunkehitystä ja brändien kehittämisen arvokkaiksi asseteiksi.
Jos näin ei ole, niin tämä, jos mikä, on toimitusjohtajan ongelma.