Toimitusjohtajan markkinointiongelmat: Osa 3
Liian usein yrityksen markkinoinnin organisaatio on varustettu vääränlaisella osaamisella.
Markkinoinnissa on nykyisin kymmeniä eri osa-alueita, jotka vaativat spesifiä osaamista. Toisaalta yritys voi hyötyä, jos sillä on myös kokonaisvaltaista ja generaalimpaa markkinoinnin osaamista, erityisesti seniorimmalla tasolla. Yllättävän yleinen toimitusjohtajatason ongelma on kuitenkin se, että yrityksessä oleva markkinoinnin osaaminen ei välttämättä ole huonoa, mutta täysin vääränlaista liiketoiminnan näkökulmasta.
Harvasta konversion hinkkaajasta saa sisältömarkkinoijaa tai toisin päin. Myynnin tukena toimivat markkinoijat eivät välttämättä käänny yön yli strategisiksi markkinoijiksi, jotka loisivat yrityksen markkinoinnille suunnan. Liiketoiminta saattaa huutaa brändin kehittämistä, mutta yrityksen markkinoijista ei yksinkertaisesti ole siihen. Tämän lisäksi on hyvä ymmärtää, että myös oikeanlaisen palvelun ostaminen vaatii ammattitaitoa. Moni yritys saattaa hukata rahaa jo siinä, kun lähdetään ostamaan täysin vääriä asioita, vääristä paikoista tai väärällä briiffillä.
Erittäin yleinen tästä haasteesta johtuva ongelma on sellainen tilanne, jossa pohjatyötä markkinoinnin tavoitteita varten ei ole tehty tarpeeksi hyvin. Markkinoinnin organisaatiosta puuttuu tällöin taho, joka pystyisi keräämään riittävästi asiakasymmärrystä ja markkinointi päätyy puuhastelemaan mitä kenellekin (yleensä myynnille) tulee mieleen. Tässä on myös yleinen juurisyy sille, miksi markkinoinnin arvostus ei kaikissa organisaatioissa ole kovassa huudossa. Tehdään vääriä asioita, kun ei ole ketään, jolla olisi osaamista opastaa oikealle tielle.
Ei ole yksi tai kaksi tekemääni markkinoinnin auditointia, jotka ovat päätyneet siihen toteamukseen, että yrityksen markkinoinnin organisaation osaaminen ei kohtaa yrityksen liiketoiminnan haasteiden kanssa. Usein tätä osaamista on turha yrittää vääntää muuksi tai se vaatii ainakin pitkähermoisen johdon.
Johdon luonnollisena reaktiona ja toiveena saattaa olla, että voisiko kuitenkin pienellä organisaatiouudistuksella ravistaa nykyisestä porukasta oikeanlaisen rooleja muokkaamalla. Valitettavasti sekin on useimmiten vaikea ja pitkä tie. Osasta markkinoijia on ottamaan monenlaistakin roolia vastaan, mutta kuten muissakin toiminnoissa, harvoin saadaan riittävä tason nousu tekemisessä vain vaihtamalla henkilön rooli ja työtehtävien sisältö. Varsinkin jos näitä henkilöitä on paljon.
Siispä toimitusjohtaja: ota selvää, onko organisaatiosi markkinoinnin toiminnossa oikeat ihmiset ratkaisemassa oikeanlaisia ongelmia. Jos sinulla on hyvä markkinointijohtaja, vastauksen pitäisi tietysti tulla jo sieltä. Jos epäilet tätä vastausta, suosittelen tutustumaan tarkemmin eri markkinoijien osaamisiin, jotta pääset perille voiko sillä osaamisella rakentaa tarvittavaa kasvua tai ratkoa muuten liiketoiminnan haasteita.
Liiketoimintaa tukeva ja kasvua rakentava markkinointi lähtee oikeanlaisista osaajista.